dinsdag 21 februari 2017

Wat is de nieuwe rol van de regionale omroep?

Met de provinciale verkiezingen in het zicht is het belangrijk aandacht te hebben voor de regionale omroepen, hun functioneren, hun toekomst en de rol die zij spelen in het democratisch stelsel.

Op 10 februari 2015 organiseert de thema-afdeling Media van D66 een debat over de regionale pers: behalve de omroepen willen we het ook hebben over de regionale krant en de groeiende invloed van digitale tegenhangers van beide traditionele media.

Dit debat vindt plaats in de tv-studio van RTV NH en AT5 in Amsterdam. Gastheer Paul van Gessel, directeur van beide regionale omroepen, zal deelnemen aan het debat, evenals directeur Gerard Schuiteman van de Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS) en hoofdredacteur Hans Snijder van Leeuwarder Courant.

De discussie wordt geleid door Jeroen Mirck, bestuurslid van D66 Media, en wordt gevoerd aan de hand van prikkelende stellingen als:

• De regionale omroep heeft extra subsidie nodig om haar rol als waakhond van de lokale en provinciale democratie te kunnen behouden;
  • Regionale omroepen moeten ophouden te zeuren over geld en hun positie, maar (pro-)actief hun plek opeisen door inhoudelijk vakwerk;
  • Samenwerking tussen regionale omroepen en regionale kranten is noodzakelijk voor hun beider voortbestaan;
  • De regionale pers (omroep en kranten) moeten niet lullen over samenwerking, maar doen: show us the results!
  • De bal ligt nu bij de politiek: die moet haast maken om publiek-private mediasamenwerking mogelijk te maken;
  • De regionale omroepen moeten op alle drie publieke zenders een eigen tijdslot krijgen;
  • De regie van de regionale omroepen hoort te liggen bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO);
  • De Publieke Omroep moet efficiënter gaan werken bij regionaal nieuws: geen eigen mensen sturen, maar gebruik maken van verslaggevers van de regionale omroep ter plaatse;
  • Door de digitale ontwikkelingen heeft de regionale omroep als lineaire zender geen toekomst;
  • Generaals vechten altijd de vorige oorlog. Anders gezegd: wat gaan de leiders van de regionale omroepen (en kranten) méér doen dan alleen pleiten voor het behoud van het bestaande?

Het debat vindt plaats op 10 februari vanaf 20:00 uur op de redactie van RTV NH in Amsterdam. Mocht u bij dit mediadebat aanwezig willen zijn, dan verzoeken wij u een bevestiging te sturen naar D66 Media.