Heropenen, Herstellen, Herwaarderen.

Met pijn in het hart sloten veel podia, theaters en musea twee jaar geleden tijdelijk de deuren. Niet wetende dat het tijdelijke weleens een hele nieuwe realiteit met zich mee zou kunnen brengen. De kunst-, cultuur- en creatieve sector heeft als geen ander een eindeloos innovatie vermogen en veerkracht vertoont. Met digitale voorstellingen, online tentoonstellingen en tal van ander ludieke acties trachten makers onze levens in lockdown sjeu en schoonheid te geven. Toch heeft juist het verlies aan live uitvoeringen makers pijn gedaan. De kunst van een live vertoning laat zich moeilijk vangen in een digitale voorstelling, zoals veel bezoekers van theaters en podia die nu weer open zijn ook kunnen beamen. Stedelijke kunst in vorm van muurschilderingen, architectuur en beeldende kunst maakte voor veel Nederlanders de coronawandelingen door eigen stad interessant, en vele van ons brachten veel tijd door met het lezen van boeken of het kijken van films. Allemaal zaken die zonder een florerende creatieve industrie er niet zouden zijn. Het bestaansrecht van kunst en cultuur is hiermee -juist in de afgelopen twee jaar- dubbel en dwars gebleken. In de universele verklaring van de rechten van de mens is het recht om deel te nemen aan het culturele leven opgenomen. Ook in onze eigen grondwet is opgenomen dat de overheid verantwoordelijkheid heeft voor het scheppen van “voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing”. Cultuur – en de verbijzondering daarvan; kunst – moet weer gezien worden als de essentiële voorziening die het is: als het fundament in plaats van het ornament van de samenleving.

Publicatie: Heropenen, Herstellen, Herwaarderen.
Een coproductie tussen Tweede Kamerlid en woordvoerder cultuur Jorien Wuite en de D66 thema-afdeling Cultuur en Media.

Gepubliceerd op 04-05-2022 - Laatst gewijzigd op 04-05-2022